WORKSHOP / CURSUS

Inhoud:

AridaPoppenTheater verzorgt workshops en cursussen voor kinderen en volwassenen. Dit kan op een school of binnen een instelling. Tevens is het mogelijk om in het kader van bv een kinderfeestje, aan huis een workshop te volgen. De inhoud van de workshop / cursus wordt afgestemd op de doelgroep en leeftijd.

Tijdens de workshops wordt geleerd om op een eenvoudige manier poppen te maken en/ of ermee te spelen. Omdat het binnen een paar uur plaatsvindt wordt er gewerkt met 'droog' materiaal. Met welke pop de deelnemers aan de slag gaan is gevarieerd en naar wens. Zo kan er gekozen worden uit, stokpoppen, poppekast poppen, tafelpoppen, bekpoppen of zelfs een levensgrote theaterpop. Wordt er gekozen voor een workshop 'poppen maken en spelen' dan kan in overleg gekeken worden wat de mogelijkheden zijn. Zo kan men de eigen pop showen / presenteren in een 'Pop- Parade' of anhv een gedicht, verhaal verzonnen scene of improvisatie.

Ook binnen het basis onderwijs verzorg ik (bv in het kader van projectweken) workshops / cursussen op maat.


Cursus 'Popgepast!"

In de cursus ( 4 X 2 uur) ‘Popgepast!’ word je poppenmaker en speler tegelijk. Want wat is er nu leuker dan zelf een eenvoudige pop te maken en een voorstelling te geven? In deze cursus werken we daar langzaam naar toe.

Je maakt kennis met de verschillende soorten theaterpoppen en de plek waar ze hun verhaal (kunnen) vertellen. Je krijgt uitleg over hoe de poppen gemaakt kunnen worden, en hoe je ze als poppenspeler kunt bespelen. In deze cursus ga je zelf aan de slag met eenvoudig droog materiaal en maak je ‘snel klaar poppen’.

Je start met het maken van jouw eigen stokpop. Welke pop wil je graag maken en hoe komt die er dan uit te zien? Wordt het een mens of een dier? Misschien wel een held of fantasie figuur. In de “Pop-parade Gasten’ kun jij jouw eigen pop (achter theaterdoek) aan alle andere poppen showen.

Daarna ga je een (bek) handpop maken. Je gaat nu niet alleen op zoek naar het karakter van je pop, maar ook naar de stem die jouw pop heeft. In tweetallen maken jullie een korte scene. Dit mag je zelf verzinnen maar natuurlijk kun je ook gebruik maken van een boek, gedicht of mop. Jullie spelen de scene voor de andere kinderen, zij zijn het publiek.

De tweede helft van de cursus ga je aan de slag met het maken van een (kartonnen) tafelpop en het geven van een heuse (gezamenlijke) voorstelling. Met alles erop en eraan. Jij bespeelt jouw eigen pop. Heb je toch liever een rol achter de schermen dan zijn er nog meer taken en rollen te verdelen. Wat dacht je van het opbouwen van het decor, bedienen van de muziek en het verzorgen van de attributen? De voorstelling wordt gespeeld in het decor van AridaPoppenTheater. En het publiek? Dat mag jouw papa, mama, broertje, zusje, opa of oma zijn.














Workshop:

De workshops (van een aantal uren tot dag deel) zijn erop gericht om te laten zien dat van elk materiaal (van pollepel tot aardappel) een pop gemaakt kan worden. En wat is er leuker om je eigen pop tot leven te brengen d.m.v. het poppenspel? Dit kan in de vorm van een gedicht, mee doe voorstelling of het bedenken van een scene. Zowel tijdens het maakproces als de presentatie, staat het plezier beleven voorop.

                                                 kshop volwassenen GGZ


                             

                                                                Flyer workshop poppen maken en spelen kinderen / jeugd.

Werkwijze:

Workshops worden gegeven door Arida Stomps (-Petiet). Er wordt uitleg informatie gegeven over de verschillende poppen adhv de meegenomen poppen. Het is tevens een kennismaking met meerdere technieken en met het poppenspel opzich. Alle deelnemers brengen een goeie schaar en het basis materiaal mee waarvan men een pop wil maken. Dit kan zijn een sok, overhemd, houten lepel, aardappel, doos, dennenappel, etc (vooraf overleg). Bij een poppenkastpop is een stokje ook handig. Uiteraard heeft AridaPoppebtheater het materiaal waarmaa de pop 'aangekleed kan worden'. Dit vraagt 2 uur doorwerken.

De rest van het dag deelkan ingevuld worden:
-Het voorbereiden en spelen met je zelf gemaakte pop / geven van een presentatie.

Voor wie?

  • Binnen het onderwijs: ten behoeve van de ontwikkeling van het jonge kind: Heel vaak verdwijnt het poppenspel tijdens de schoolloopbaan steeds verder op de achtergrond. Jammer, want ook tijdens de schooltijd kan de pop, met name in het gerichte poppenspel een belangrijke bijdrage leveren aan de verwezenlijking van een groot aantal doelen in het ontwikkelingsplan.   
  • Binnen de GGZ kan het poppenspel op therapeutische basis worden ingezet. Bijvoorbeeld om contact te maken, voor observatie en ter ondersteuning van diagnostiek en behandeling. Maar ook ter ondersteuning van bijvoorbeeld dramatherapie en creatieve therapie.  
  • Kunsteducatie. Creatieve activiteiten voor groepen kinderen en volwassenen.
  • Kinderfeestjes en partijen

                                   


Voorbeelden workshop poppen maken en spelen.